Monday 8 January 2018

Rumah Panjang,Sarawak

Bagi mereka yang tidak mengenali identiti keunikan negeri Sarawak , rumah panjang merupakan imej kepada negeri ini yang tidak ada di negeri lain . kebiasaan rumah panjang dibina di tepi sungai yang menerapkan keindahan alam semula jadi yang mampu menjadikan tempat untuk mencari ketenangan fikiran .

Rumah panjang adalah tradisi kaum Iban yang terdiri daripada satu deret berpuluh-puluh rumah kelamin. Rumah ini mempunyai ciri dan keistimewaan tersendiri dari segi keselamatan dan kebudayaan.
Seni bina rumah itu juga dikaitkan dengan dengan adat tradisi tempatan suku kaum masing-masing tanpa dipengaruhi masyarakat luar.
Malah Rumah panjang itu menggunakan tiang jenis kayu keras dan tidak mudah reput seperti kayu belian dari Kepulauan Borneo.
Bumbungnya daripada daun rumbia dan jenis daun tebal. Dinding rumah berkenaan diperbuat daripada kulit kayu seperti terentang atau buluh yang dikelar serta dibelah.
Sementara lantainya pula menggunakan buluh, papan atau kulit kayu. Tangga rumah diperbuat daripada sebatang kayu bulat yang ditakik dengan beliong dan dipanggil tangga takik.
Rumah panjang mempunyai 3 ruang iaitu tanju (serambi atau beranda terbuka), ruai (ruang terbuka) dan bilik.
Bahagian di atas bilik dan ruai dipanggil sadau (peran) sebagai tempat tidur anak dara di samping tempat menyimpan bijian dan perkakas.

Image result for rumah panjang sarawak

Related image

No comments:

Kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan

Keperluan hidupan manusia semakin bertambah dan pelbagai kegiatan dilakukan untuk memenuhi keperluan-kelerluan tersebut. Hutan di tebang un...