Wednesday 10 January 2018

Gunung Kinabalu , Sabah

9/01/2018 
 fauzanaaaa97@gmail.com
                                                ''GUNUNG KINABALU SABAH''   
  
Tinggi-tinggi gunung kinabalu..
Tinggi lagi sayang sama kamu...
Biru biru hujung kinabalu ....
Tengok dari jauh hati saya rindu...

Kinabalu dekat di Kundasan 
Banyak sayur boleh pilih-pilih..
Apa guna perli luar negeri..
Naik Kinabalu..
Hati Saya rindu......


Negeri sabah adalah negeri kedua di Malaysia. Dalam sektor pelancongan. Sabah terkenal dengan alam semula jadi yang cantik dan juga kebudayaan pelbagai ektnik yang tinggal di negeri ini. 





                         Sabah, Negeri dibawah Bayu, adalah negeri terkenal dengan kecantikkan alam semula jadi. Gunung Kinabalu, iaitu gunung tertinggi di Malaysia terletak di Negeri Sabah,. Ia Menjadi tarikan para pendaki gunung dari seluruh malaysia dan juga luar negara. Hutan taman negara kinabalu telah disenarikan sebagai tapak warisan dunia kerana mempunyai Pelbagai spesis tumbuhan dan geologi. 


                    Gunung Kinabalu merupakan lambang kemegahan kepada setiap penduduk yang tinggal di Sabah. Sesetengah penduduk menganggap Gunung Kinabalu ini merupakan gunung yang dapat memberikan semangat juang dan satu padu rakyat Sabah. Gunung Kinabalu banyak menyimpan cerita dan kisah-kisah yang misteri. Menurut kepercayaan masyararakat Kadazan Sabah, Gunung Kinabalu merupakan tempat bersemadinya semangat mereka selepas meninggal dunia.

1 comment:

Andd said...

bagus bah blogger nya <3

Kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan

Keperluan hidupan manusia semakin bertambah dan pelbagai kegiatan dilakukan untuk memenuhi keperluan-kelerluan tersebut. Hutan di tebang un...