Sunday 17 December 2017

Padi

Padi merupakan tanaman dagangan di Malaysia dan tujuan ditanam adalah untuk mendapatkan beras sebagai makanan ruji.Beras adalah bijian yang diperoleh daripada tanaman padi yang telah dikupas kulitnya.Terdapat dua jenis beras iaitu beras biasa dan beras pulut.Beras biasa menjadi sumber makanan utama,oleh itu beras ini lebih mendapat nilai dagangan sementara itu,penggunaan beras pulut adalah terhad untuk membuat kuih-muih sahaja.

Image result for sawah padi
Terdapat dua jenis padi di negara kita iaitu padi sawah dan padi huma. Walau bagaimanapun, hanya padi sawah yang diusahakan dan ianya amat sesuai diusahakan secara meluas dan ianya amat sesuai diusahakan di dataran mendap dan di delta-delta yang subur. Seperti yang kita tahu, tanaman padi banyak terdapat di Kedah, Kelantan, Perlis, Terengganu dan Perak. Tambahan lagi dataran Kedah dan dataran Kelantan sudah dikenali sebagai jelapang padi negara. 

keindahan padi yang meluas telah menarik minat pengunjung serta menjadi teras utama dalam menghasilkan gambar yang menarik . hal ini kerana kehijauan padi tersebut menghasilkan pandangan yang tenang serta lapang dek kerana mampu menjadi tempat untuk mencari ketenangan smbil melihat dari sudut mata . 

kebanyakkan pengunjung gemar memilih kawasan padi untuk dijadikan tempat penggambaran.

Related image

Related image

Related image

Related image

Related image



No comments:

Kegiatan manusia terhadap tumbuh-tumbuhan

Keperluan hidupan manusia semakin bertambah dan pelbagai kegiatan dilakukan untuk memenuhi keperluan-kelerluan tersebut. Hutan di tebang un...